Thursday 26 November 2015

Jadi bagaimana mengumpul sebanyak RM19,209,600 dengan modal RM60 melalui program ini?


Sebenarnya jika anda sudah sampai kebahagian ini, anda sudah pasti nampak jalan bagaimana mengumpul RM19 juta adalah sesuatu yang boleh dikecapi. Tetapi jika anda masih samar-samar dan tidak nampak dengan jelas jalannya, di sini akan diterangkan langkah demi langkah bagaimana mengumpul RM19 juta.

Langkah 1

Sertai CharityID dan menderma sebanyak RM60. Dengan menyertai CharityID, anda perlu menaik taraf akaun anda kepada LEVEL 1 iaitu Level pertama dalam program CharityID. Ini membolehkan anda mendapat ruang untuk seramai 3 orang ditempatkan di bawah rangkaian anda. 3 orang ini akan turut menderma RM60 terus ke akaun peribadi anda membolehkan anda menerima derma keseluruhan sebanyak RM180.

Langkah 2

Dengan derma RM180 yang anda terima, dermakan RM120 untuk naik sebagai penderma LEVEL 2.

Ya. Anda sudah tentu tidak mahu sekadar mendapat derma sebanyak RM180. Anda telahpun mendapat modal RM60 anda dan inilah masa yang paling sesuai untuk naik ke LEVEL 2. 

Mengapa perlu naik taraf ke LEVEL 2?

Ada 2 sebab utama mengapa anda perlu menaik taraf ke penderma LEVEL 2. Pertama adalah anda berpotensi mendapat derma LEVEL 2 dari 2 Generasi di bawah anda sebanyak RM240. Kedua adalah anda layak menerima RM240 tersebut dari 9 orang membolehkan anda mendapat jumlah derma keseluruhan sebanyak RM1,080.

Langkah 3

Langkah seterusnya adalah untuk anda naik taraf akaun ke LEVEL 3 dengan menderma RM240.

Memang seronok jika anda dapat mengumpul kesemua RM1,080. Tetapi jika masih belum anda tetap digalakkan untuk naik taraf kerana anda mempunyai peluang tinggi untuk mendapat derma tambahan jika penderma di bawah rangkaian anda tidak layak. Menaik taraf akaun kepada LEVEL 3 membolehkan anda memperoleh derma sebanyak RM240 dari 27 orang berjumlah RM6,480.

Langkah 4

Selepas itu, anda boleh menaik taraf akaun anda ke LEVEL 4 dengan menderma RM360 Anda bakal menerima RM360 dari pada 81 orang rangkaian anda yang juga ingin menaik taraf akaun mereka ke LEVEL 4.  Jumlah keseluruhan derma yang bakal anda terima adalah RM29,160.

Semakin banyak anda menderma, semakin tinggi peluang anda untuk memperoleh sumbangan derma dari rangkaian anda dengan jumlah yang tinggi.

Langkah 5

Teruskan menaik taraf akaun anda ke LEVEL 5 dengan derma sebanyak RM600.

Dengan menaik taraf akaun anda ke LEVEL 5, seramai 243 orang akan menderma RM600 terus ke akaun peribadi anda membolehkan anda mengumpul sebanyak RM145,800.

Langkah 6

Setelah itu, naikkan lagi LEVEL akaun anda kepada LEVEL 6 dengan menderma sebanyak RM900.

Sebagai penderma LEVEL 6, anda bakal mempunyai 729 orang penderma LEVEL 6 dengan jumlah kutipan derma sebanyak RM656,100.

Adakah mungkin anda sampai ke LEVEL ini?

Jangan pandang rendah kepada kehebatan 'leverage'. Teknik duplikasi ini sememangnya berjalan sendiri tanpa anda menyedarinya.

Langkah 7

Naikkan taraf akaun anda kepada LEVEL 7. Anda perlu menderma sebanyak RM1,200.

Dengan memiliki akaun penderma LEVEL 7, anda bakal memperoleh derma sebanyak RM1,200 dari 2187 orang penderma. Jumlah keseluruhan untuk derma level ini adalah RM2,624,400.

Tahniah! Anda kini bergelar jutawan!

Langkah Terakhir


Untuk memastikan anda mendapat derma paling tinggi, naik taraf akaun anda kepada LEVEL 8 dengan menderma sebanyak RM2,400. Ini memberikan anda potensi mendapat derma dari penderma LEVEL 8 rangkaian anda iaitu seramai 6561 orang. Jumlah yang bakal anda terima jika seorang menderma sebanyak RM2,400 adalah RM15,746,400.

Jika anda berjaya mengikuti setiap langkah di atas dengan rangkaian 100% sempurna. Anda sudah berjaya mengumpul RM19,209,600 dengan hanya bermodalkan RM60 sahaja ketika naik ke LEVEL 1. 

Katakan anda tidak berjaya memberikan komitmen 100%, walaupun hanya 1% anda masih memperoleh RM19,209. Memang lumayan jika dibandingkan dengan modal RM60 anda.

Sebenarnya tidak sukar untuk anda mendapatkan derma yang tinggi. CharityID adalah tempat yang sesuai untuk anda. Lebih banyak atau lebih tinggi sumbangan anda, maka lebih tinggi peluang anda untuk mendapat derma tertinggi.

Jangan berhenti mempromosi CharityID

Salah satu kunci kejayaan di dalam CharityID adalah mempunyai rangkaian yang besar. Mungkin hari ini anda memerlukan bantuan derma, tetapi di luar sana lebih ramai orang yang lebih memerlukan bantuan anda. Anda mungkin  mengubah nasib hidup mereka dengan hanya memperkenalkan program ini.

Pastikan anda sentiasa berada di LEVEL tertinggi

Untuk mendapat derma yang maksimum, anda perlu memastikan kedudukan LEVEL anda adalah yang tertinggi di kalangan  rangkaian anda. Mungkin derma RM2,400 untuk berada di LEVEL 8 kedengaran tinggi. Tetapi anda pasti  tersenyum lebar apabila dengan tiba-tiba orang lain memasukkan ke dalam akaun peribadi anda sebanyak RM2,400 berkali-kali dalam sehari. Sumbangan ikhlas anda pasti berbalas.

Sumbangan yang bakal anda peroleh pada masa akan datang adalah hasil dari sumbangan anda pada hari ini.

Mendermalah dengan niat membantu orang lain. Lebih banyak anda menderma, semakin tinggi peluang anda mendapat derma.

Bagaimana untuk naik ke-LEVEL seterusnya.

Misi anda seterusnya adalah menghebahkan tentang CharityID ke seberapa ramai yang anda mampu. Cara termudah untuk melakukan sedemikian adalah berkongsi post-post promosi CharityID di laman sosial pada setiap hari.

Klik gambar untuk daftar


Sistem CharityID akan menempatkan semua ahli-ahli yang berdaftar di bawah promosi link anda di bawah rangkaian anda. Jika anda adalah penderma LEVEL 1 anda hanya boleh mendapat derma dari 3 orang rangkaian GENERASI pertama anda. Selebihnya akan disusun secara teratur mengikut giliran menggunakan enjin AUTO-PLACEMENT ChairyID. Setiap ahli akan diberi kedudukan tersendiri mengikut GENERASI dan status LEVEL akaun tersebut.

Pada bahagian 'Dashboard' akaun anda, semua maklumat yang memaparkan aktiviti dan kemampuan akaun anda akan dipaparkan.
Anda boleh menaik taraf akaun anda pada bila-bila masa dengan menekan butang 'UPGRADE NOW!'

Katakan sekarang anda adalah penderma LEVEL 2 dan mahu menaik taraf akaun anda ke LEVEL 3. Anda perlu menderma sebanyak RM240 ke akaun generasi ke-3 di atas anda serta memiliki LEVEL 3 dan ke atas. Sekiranya akaun tersebut di bawah level 3, maka pemilik akaun generasi yang lebih atas layak menerimanya yang penting ia mempunyai akaun LEVEL 3 dan ke atas.
Anda amat digalakkan untuk menaik taraf akaun anda. Dengan memiliki level yang tinggi, anda merupakan penderma yang layak menerima derma dalam lebih banyak situasi. Seperti situasi di atas, jika ia berlaku sistem akan terus mencari penderma dari generasi lebih tinggi dan level yang layak walaupun ia melebihi 8 generasi. Ini membolehkan anda memperoleh derma dari rangkaian anda yang lebih jauh dari generasi ke-8. Anda juga masih boleh menerima derma level rendah walaupun anda mempunyai level yang tinggi.


Bagaimana Mendapatkan Derma

Untuk mendapatkan penderma, anda akan diberikan link promosi anda tersendiri. Anda akan mendapat URL anda tersendiri di CharityID Contoh: http://charityid.com/(namaanda)

Sekiranya sesiapa yang memasuki link tersebut, maklumat anda sebagai penaja 

Nota: CharityID menggunakan teknologi browser cookie yang akan menyimpan data sesiapa yang mempromosikan link tersebut. Ia amat popular digunakan bagi tujuan mempromosi link afffiliate. Sekiranya terdapat pelawat yang membuka pautan anda, sekiranya pelawat tersebut mendaftar, anda akan direkodkan sebagai penaja pelawat terbabit.

Terdapat beberapa cara untuk mempromosi link anda.

A) Link Sign-Up & QR Code

Link ini amat berguna jika anda ingin mendaftarkan penderma rangkaian anda secara terus dan tidak perlu sebarang iklan atau landing page. Ia juga amat sesuai untuk pendaftaran melalui telefon bimbit. Sebab itulah ia turut disertakan bersama-sama dengan QR Code.

Setelah mendaftar CharityID, anda wajib memasukkan 'alias' promosi anda sebelum boleh menaik taraf akaun anda kepada LEVEL 1.


B) Promosi Landing Page

Anda akan dibekalkan dengan landing page untuk memberikan maklumat lebih lanjut tentang program CharityID dalam bentuk video dan laporan percuma versi Bahasa Inggeris & Bahasa Melayu.


C) Post share di media sosial
Anda turut diberikan post-post iklan untuk dipaparkan di laman sosial kegemaran anda. Sekiranya anda merupakan penderma LEVEL 8, anda boleh berkongsi iklan anda tersendiri untuk kegunaan rangkaian di bawah anda.

Post-post ini akan membawa pelawat ke Landing Page tertentu

Anda juga dibenarkan untuk memuat naik iklan anda tersendiri untuk kegunakan rangkaian anda, tetapi ia hanya dihadkan pada penderma LEVEL 8 sahaja. Iklan tersebut akan digunakan ke semua generasi rangkaian di bawah anda.

Mengapa Perlu Menderma


Derma bermaksud memberi dengan niat membantu. Istilah derma banyak digunakan bukan sahaja untuk wang/duit tetapi seperti derma organ, derma pakaian dan apa jua yang diberi dengan niat membantu boleh menggunakan istilah derma. 

Di dalam pelbagai kamus, perkataan derma lebih lazim digunakan dengan maksud wang/duit dan apa yang bakal diceritakan didalam laporan ini adalah berkenaan dengan derma wang/duit.

Terdapat pelbagai sebab mengapa kita menderma. Mungkin sebab simpati, sebab ada yang meminta, atau dengan niat mendapat balasan pada masa akan datang. Mungkin anda biasa dengan kutipan derma untuk mangsa banjir, gempa bumi, pelarian perang dan sebagainya.

Pernahkah anda meminta derma untuk diri sendiri?

Sememangnya sesuatu yang sukar untuk anda lakukan adalah meminta derma untuk diri anda sendiri. Apabila anda berada di dalam kesulitan atau masalah, anda kerap meminjam.

Terdapat perbezaan besar antara derma dan pinjam. Jika anda mendapat derma, maka ia sememangnya diberi untuk membantu anda. Tetapi jika anda meminjam, anda perlu memulangkannya semula dan kadangkala dengan faedah tertentu.

Terdapat bezaan besar apabila anda berjumpa seseorang dan bertanya "Bolehkah awak derma/bantu saya dengan sejumlah wang?" dengan "Bolehkah awak pinjamkan saya sejumlah wang?".

LAYAKKAH ANDA MENDERMA?

Mungkin kerana gelaran anda, atau pangkat, darjat, keturunan, gaya hidup atau pakaian anda membuatkan anda rasa anda tidak layak menerima derma. Samada anda benar-benar mampu atau menipu diri sendiri, tak kira siapa anda sebenarnya layak mendapat derma jika anda memerlukan bantuan.

Tiada apa yang perlu dimalukan dalam hal meminta derma. Anda bukannya mengemis, meminta sedekah ditepi jalan, tetapi sekadar meminta pertolongan kepada sesiapa yang sudi menolong.

Cuma mungkin dengan gaya dan cara yang tidak betul, bantuan yang anda minta mungkin akan disalah tafsir. Anda mungkin dianggap menipu atau mengambil kesempatan di atas masalah orang lain. Laporan ini membongkar satu teknik bagaimana anda boleh mengumpul derma dengan cara yang sihat dan tidak memudaratkan orang lain malah membantu orang yang merderma anda.

BAGAIMANA MENGUTIP DERMA?

Apa kata kita lihat bagaimana kebiasaannya derma diperoleh. Katakan anda ingin mengumpul derma untuk menyelesaikan masalah anda. Mungkin anda boleh mengiklankan masalah anda kepada media untuk dibaca. Dan seramai hampir 20,000 orang membaca dan simpati dengan masalah anda.

Katakan setiap orang menderma sebanyak RM5 kepada anda. Anda mampu mengumpul sebanyak RM100,000.

Klik imej untuk daftar
Wow! Memang banyak!

Mungkin RM100,000 tersebut mampu menyelesaikan masalah anda. Memang mudah. Akan tetapi, ia bukannya mudah kerana:

1. Tidak berada dalam situasi sehingga 20,000 orang membaca dan simpati dengan anda.

2. Bukan mudah untuk mendapatkan RM5 dari orang tidak dikenali tanpa sebab yang munasabah.

Jadi untuk mengumpul RM100,000 tidaklah semudah mengiklankan masalah anda kepada orang ramai melainkan anda betul-betul dapat menarik perhatian orang ramai dan simpati orang ramai.

KUMPUL DERMA ATAU BERMAIN KUTU?

Pernahkah anda bermain KUTU? Ia adalah satu pakatan derma di mana ia memerlukan sekumpulan orang untuk menderma dalam sesuatu masa. Katakan anda dan 9 orang kawan anda yang lain bersetuju untuk bermain kutu sebanyak RM10,000 seorang dengan giliran bulanan. 

Dalam sesuatu masa seorang dari anda akan memperoleh RM100,000 dan Ya! Mungkin ia boleh menyelesaikan masalah anda. Tetapi pada bulan hadapan dan bulan-bulan seterusnya, anda harus membayar RM10,000 bagi memenuhi giliran kawan anda yang lain. 

Memang seronok jika anda adalah giliran terawal, tetapi jika anda adalah giliran terakhir, anda perlu menunggu 10 bulan untuk mendapat giliran itupun dengan membayar giliran bulanan. 

Jika anda membayar RM10,000 setiap bulan, bukankah lebih baik menyimpan di bank?

Jadi.. adakah cari yang labih baik untuk mengumpul derma tanpa membebankan sesiapa malah menguntungkan mereka yang menderma?

MEMPERKENALKAN CHARITYID

CharityID merupakan sebuah sistem yang berkonsepkan derma P2P (Peer-toPeer) menghubungkan antara penderma dan penerima derma secara terus tanpa sebarang orang tengah. Fungsi sistem adalah sebagai medium hebahan dan penyusun struktur penderma serta sebagai satu applikasi yang mewajibkan semua ahli mengesahkan maklumat terutamanya no telefon supaya menjamin persekitaran rangkaian yang sihat dan telus.

Tujuan CharityID ditubuhkan adalah untuk mewujudkan satu rangkaian penderma yang saling membantu antara satu sama lain dalam masa yang sama membantu orang lain yang memerlukan.

CharityID direka untuk membantu mereka yang betul-betul membantu orang lain dan lebih banyak anda bantu maka lebih ramai orang yang akan membantu anda.

Disebabkan ia selamat dan tidak melibatkan pihak ke-3, anda bebas menghubungi mana-mana penderma anda jika terdapat kekeliruan pada bayaran atau memerlukan bantuan informasi tambahan berkenaan CharityID kepada yang masih baru.

BAGAIMANA CHARITYID BERFUNGSI

Dalam sistem CharityID, semua ahli yang menderma mempunyai kelayakan atau status menerima derma tersendiri. Kelayakan atau status ini dikenali sebagai LEVEL.

Berikut adalah senarai LEVEL dan jumlah GENERASI program CharityID

Terdapat 8 LEVEL di dalam program CharityID. Setiap level mewakili jumlah yang perlu anda derma, dan generasi yang layak menderma kepada anda.

Katakan untuk mula-mula menyertai CharityID. Anda perlulah mendaftar sebagai penderma LEVEL 1. Untuk menderma sebagai penderma LEVEL 1, anda  perlulah menderma 1 Generasi di atas anda dengan bayaran RM60.


Contoh Carta Aliran Derma Dengan Struktur Sempurna

Setiap kali anda memberikan derma, bermakna anda sedang naik ke satu LEVEL penderma yang lain. Graf di atas menunjukkan di mana derma anda disalurkan mengikut level dan generasi. Kesimpulannya, setiap level didermakan ke generasi tertentu yang bermaksud LEVEL 1 di dermakan ke Generasi 1 di atas anda, sehingga LEVEL 8 yang didermakan ke Generasi ke-8 di atas anda. 

Penerima derma haruslah mempunyai LEVEL yang sama atau lebih tinggi dari LEVEL yang anda ingin naik taraf.

Bayaran tersebut dibuat terus ke akaun peribadi penderma yang layak di atas anda tanpa sebarang caj oleh sistem CharityID. Sebelum anda boleh menekan butang upgrade, anda dikehendaki melengkapkan maklumat-maklumat penting seperti nombor telefon (perlu pengesahan), gambar profil, akaun bank dan url promosi anda.


Di dalam ruangan ahli, anda hanya perlu menekan butang UPGRADE, dan CharityID akan mengenalpasti siapa yang layak menerima bayaran anda dan maklumat bank akan keluar.

Nota: Kedudukan anda pada penerima LEVEL 1 akan dikunci sehingga anda membuat pembayaran dalam tempoh 24 jam dari tempoh anda klik butang upgrade pada halaman utama anda.
Seperti gambarajah di atas, setiap ahli dibenarnya meletakkan seberapa banyak bank akaun yang dimiliki untuk memudahkan penderma memindahkan wang mereka ke salah satu bank milik anda. Anda hanya perlu memilih salah satu akaun bank dan memasukkan jumlah derma seperti yang diarahkan. Setelah selesai, anda hanya perlu mengisi borang pengesahan bayaran dan salinan resit (jika anda).

Penerima derma anda akan dimaklumkan melalui email sebaik sahaja anda mengesahkan bayaran anda. Penerima derma diberi masa sehingga 24 jam untuk memeriksa dan mengesahkan bayaran anda. Sekiranya bayaran anda tidak disahkan dalam tempoh tersebut, anda boleh terus menghubungi penerima bayaran tersebut melalui email atau telefon.

Setelah bayaran anda disahkan, secara automatik anda akan dinaik taraf sebagai pemilik akaun penderma LEVEL 1. Sistem CharityID akan menetapkan penderma di bawah anda seramai 3 orang membolehkan anda menerima derma sebanyak RM60 daripada 3 orang penderma GENERASI 1 membolehkan anda menerima derma sebanyak RM180.



Tuesday 24 November 2015

Soalan-soalan Lazim 5

Apakah itu bahagian “Promotional Tool”?

“Promotional Tool” adalah dimana anda boleh mengkonfigurasi RefID anda untuk tujuan melakukan promosi menjemput penderma baru CharityID.

Di sini juga anda boleh mendapatkan tutorial bagaimana melakukan pemasaran. Template-template pemasaran yang telah disediakan oleh CharityID dan ahli-ahli lain juga boleh didapatkan di sini.

Apakah itu “Tutorial” dan bagaimana saya ingin melakukan marketing?

Di sini CharityID mengajar bagaimana proses pertama kali anda ingin melakukan konfigurasi Referral ID sebelum memulakan proses pemasaran.

Sebagai ahli baru, anda perlulah melihat video ini supaya anda faham bagaimana proses Referral ID berfungsi untuk menjemput bakal penderma supaya berdaftar di bawah hirarki anda.

Apakah itu “Promo Referral ID” dan bagaimana saya ingin melakukan marketing?

Promo Referral ID ini boleh dikatakan sebagai nama akaun anda (Unique ID) bersama CharityID.

Referral ID ini adalah bebas ditentukan oleh anda tetapi perlulah disusun rapat dan unik (tidak pernah digunakan oleh ahli lain).

Tujuan Referral ID ini adalah untuk mengenalpasti siapakah referrer untuk ahli baru yang ingin mendaftar (siapakah yang Berjaya mempromosikan dan menarik minat mereka kepada CharityID). Sekiranya anda adalah referrer mereka, secara langsung anda adalah upline mereka, dan mereka akan didaftarkan di bawah struktur hirarki anda (sama ada di Generasi 1 hingga Generasi 8, bergantung kepada kekosongan ketika itu. Sistem auto-placement yang akan mengatur susunan mereka).

Untuk setiap link promosi yang ditetapkan oleh CharityID, akan terdapat Referral ID masing-masing di bahagian terakhir URL. Seterusnya, anda bolehlah melakukan pemasaran link URL ini kepada kenalan atau saluran-saluran target market anda.

Apakah itu “QR Code” dan apakah fungsinya?

“QR Code” di bahagian “Promo Referral ID” adalah kod yang dipendekkan untuk tujuan memudahkan anda melakukan promosi secara kreatif.

Sekiranya kod ini dibaca oleh pembaca kod QR, mereka akan dibawa menuju ke laman CharityID menerusi Referral ID anda.

Apakah itu “Promo Pages”, dan bagaimana menggunakannya?

“Promo pages” adalah dimana segala bahan pemasaran yang disediakan oleh CharityID dikumpulkan.

Bahan pemasaran termasuklah video (pelbagai bahasa), E-Book, Presentation Slides dan lain-lain.

Untuk setiap bahan pemasaran, ada disediakan URL link masing-masing yang boleh digunakan untuk tujuan promosi.

Ada juga disediakan butang-butang perkongsian laman sosial seperti Facebook share, Twitter share, Google Plus share, dan Whatsapp share (untuk mobile sahaja). Anda boleh menggunakan butang ini sekiranya ingin terus melakukan perkongsian maklumat (post sharing) di laman sosial media anda.

Apakah itu “Social Ads”, dan bagaimana menggunakannya?

“Social Ads” adalah bahagian dimana anda boleh mendapatkan template banner yang disediakan oleh CharityID (dwibahasa) untuk melakukan perkongsian maklumat (post sharing) di laman sosial media anda.

Untuk setiap bahan pemasaran, ada disediakan URL link masing-masing yang boleh digunakan untuk tujuan promosi.

Ada juga disediakan butang-butang perkongsian laman sosial seperti Facebook share, Twitter share, Google Plus share, dan Whatsapp share (untuk mobile sahaja). Anda boleh menggunakan butang ini sekiranya ingin terus melakukan perkongsian maklumat (post sharing) di laman sosial media anda.

Apakah itu “Social Ads by User”, dan bagaimana menggunakannya?

“Social Ads by User” adalah bahagian dimana anda boleh mendapatkan template banner yang disediakan oleh generasi-generasi di atas struktur hirarki anda. Anda boleh menggunakan template yang mereka (ahli lain) sediakan untuk melakukan perkongsian maklumat (post sharing) di laman sosial media anda.

Untuk setiap bahan pemasaran, ada disediakan URL link masing-masing yang boleh digunakan untuk tujuan promosi.

Ada juga disediakan butang-butang perkongsian laman sosial seperti Facebook share, Twitter share, Google Plus share, dan Whatsapp share (untuk mobile sahaja). Anda boleh menggunakan butang ini sekiranya ingin terus melakukan perkongsian maklumat (post sharing) di laman sosial media anda.

Apakah itu “Personal Ads” dan bagaimana menggunakannya?

“Personal Ads” adalah bahagian dimana anda boleh memuat naik template banner yang boleh digunakan oleh ahli-ahli lain di bawah rangkaian anda untuk melakukan perkongsian maklumat (post sharing) di laman sosial media mereka.

Untuk setiap proses memuat-naik, anda juga boleh memilih sama ada ingin memberi kebenaran kepada anda sahaja, atau ahli di bawah rangkaian anda sahaja, atau terbuka kepada semua ahli di CharityID untuk menggunakan template banner yang dimuat-naik anda.

Untuk setiap bahan pemasaran, ada disediakan URL link masing-masing yang boleh digunakan untuk tujuan promosi.

Ada juga disediakan butang-butang perkongsian laman sosial seperti Facebook share, Twitter share, Google Plus share, dan Whatsapp share (untuk mobile sahaja). Anda boleh menggunakan butang ini sekiranya ingin terus melakukan perkongsian maklumat (post sharing) di laman sosial media anda.

Iklan saya sudah disenaraihitamkan (banned) di Facebook, bagaimana perlu saya lakukan?

Anda boleh menggunakan khidmat pemendekkan URL (shorten URL) yang disediakan secara percuma di internet.

URL promo link anda akan bertukar sekiranya anda menggunakan khidmat menukar URL ini. Anda kemudian bolehlah menggantikan URL yang dipendekkan di dalam banner atau material promosi anda.

Antara khidmat-khidmat menukar URL yang aktif adalah seperti:

  • https://goo.gl/
  • https://bitly.com/shorten/
  • http://ow.ly/url/shorten-url
  • http://tinyurl.com/
Apakah itu “Network Hierarchy”, dan apakah kegunaannya?

“Network Hierarchy” adalah bahagian dimana anda boleh melihat struktur hirarki jaringan network penderma anda.

Di sini, anda boleh melihat secara terperinci untuk setiap Generasi penderma anda dan di level berapa setiap penderma anda berada.

Gambarajah struktur ini amatlah penting untuk anda:

- mengatur strategi untuk menggerakkan ahli kumpulan. Butiran komunikasi mereka ada dipaparkan supaya anda (upline) boleh menghubungi mereka untuk berbincang tentang aktiviti gerak-kerja kumpulan.

- Mengatur strategi anda menyusun struktur hirarki rangkaian network untuk memaksimumkan pendapatan derma anda.

Apakah itu “News”, dan bagaimana fungsinya?

“News” adalah bahagian dimana proses pemberitahuan tentang maklumat terkini CharityID dikomunikasikan kepada setiap ahli.

Ahli akan mendapat notifikasi sekiranya terdapat pemberitahuan terkini yang belum mereka baca.

Apakah itu “Suggestion Box”, dan bagaimana fungsinya?

“Suggestion Box” adalah bahagian dimana anda boleh menghantar sebarang idea-idea penambahbaikan dalam sistem CharityID.

CharityID sangat mengalu-alukan sumbangan idea kerana andalah penggerak komuniti ini supaya terus berkembang. Namun begitu, tidak semua cadangan anda akan dilakukan proses susulan kerana setiap proses penambahbaikan perlulah bercirikan sesuatu yang memberikan kebaikan kepada semua pihak.

Disebabkan CharityID ini adalah program derma dari ahli kepada ahli, idea-idea dan proses penambahbaikan perlulah bersifat universal dan tidak berat sebelah.

Apakah itu “Timeline”, dan bagaimana fungsinya?

“Timeline” adalah dimana setiap ahli boleh melihat perkembangan terkini yang berlaku di dalam sistem.

View All Timeline – memaparkan kombinasi System Updates dan Status Updates

System Updates – memaparkan perkembangan terkini ahli-ahli lain tentang pergerakan mereka mendaftarkan ahli baru atau membuat Upgrade Level.

Status Updates – memaparkan segala post-post bebas tentang status terkini ahli lain.

Timeline ini boleh dikategorikan kepada Network atau Public:

Network – sekiranya anda memilih tapisan ini, ianya akan menunjukkan segala status terkini hanya ahli-ahli yang berada di dalam rangkaian yang sama.

Public - sekiranya anda memilih tapisan ini, ianya akan menunjukkan segala status terkini seluruh ahli-ahli yang berada di dalam CharityID.

Your Status Updates – Di bahagian ini, anda juga boleh menyemak semula perkembangan perbincangan terkini tentang status yang telah anda kongsi.

Your Comments – Di bahagian ini, anda juga boleh menyemak semula perkembangan perbincangan terkini tentang status ahli lain yang telah anda komen.

Timeline ini juga boleh digunakan untuk berkomunikasi menggerakkan gerak-kerja berkumpulan ataupun sekadar berkongsi-idea sesama ahli di dalam rangkaian network yang sama, atau bersama seluruh ahli CharityID yang lain (public).

Bagaimana timeline untuk network dan public berfungsi?

Timeline ini boleh dikategorikan kepada Network atau Public:

Network – sekiranya anda memilih tapisan ini, ianya akan menunjukkan segala status terkini hanya ahli-ahli yang berada di dalam rangkaian yang sama.

Public - sekiranya anda memilih tapisan ini, ianya akan menunjukkan segala status terkini seluruh ahli-ahli yang berada di dalam CharityID.

Timeline ini juga boleh digunakan untuk berkomunikasi menggerakkan gerak-kerja berkumpulan ataupun sekadar berkongsi-idea sesama ahli di dalam rangkaian network yang sama, atau bersama seluruh ahli CharityID yang lain (public).

Bagaimana saya ingin berkomunikasi di timeline?

Anda bolehlah berkongsi apa sahaja yang dirasakan bermanfaat untuk ahli-ahli komuniti CharityID yang lain di sini.

Anda boleh memilih untuk berkongsi hanya sesama ahli di rangkaian yang sama (network), atau berkongsi dengan seluruh ahli CharityID (public).

Secara tidak langsung, sekiranya semua ahli memaksimumkan penggunaan perkongsian maklumat di timeline CharityID, proses komunikasi berkumpulan di Whatsapp akan menjadi kurang relevan. Ini kerana, di timeline ini, setiap perkongsian boleh dilihat oleh ahli lain, dan mereka juga bebas untuk memberi komen dan sebagainya.

Soalan-soalan Lazim 4

Apakah itu bahagian “My Account”?

Bahagian “My Account” adalah di mana anda boleh melihat dan mengkonfigurasi butiran peribadi anda. Butiran peribadi yang boleh dilihat adalah seperti butiran:


  • butiran peribadi: nama, gambar profil dan alamat
  • butiran komunikasi: email.
  • butiran keselamatan: password

* Nombor telefon adalah tetap setelah dilakukan pengesahan.

Bagaimana saya ingin menukar butiran peribadi?
Anda boleh menukar butiran peribadi dengan mengisi mana-mana bahagian yang boleh ditukar. Email pengesahan akan dihantar sebagai rujukan penukaran butiran peribadi.

Namun, anda tidak boleh menukar:
  • butiran nombor telefon yang telah disahkan
  • nama (setelah mula mendapat derma)
Ini bertujuan untuk mengekalkan ketelusan ahli di dalam sistem CharityID.

Apakah itu bahagian “Donation Received”?
“Donation Received” adalah bahagian dimana anda boleh melihat senarai pemberi derma yang telah anda terima.

Anda akan mendapat notifikasi sekiranya terdapat penderma baru ke akaun anda.

Senarai ini penting supaya anda boleh melakukan semakan ke akaun bank anda. Setelah melakukan semakan, anda perlulah membuat keputusan dalam kadar segera sama ada anda ingin:

  • “Approve” sekiranya anda benar-benar menerima derma mereka di akaun bank anda
  • “Reject” sekiranya anda tidak menerima sebarang derma mereka di akaun bank anda

* Sila beri tempoh masa dalam 1-2 hari untuk proses transaksi. Komunikasi sesama penderma dan penerima derma adalah perlu ketika proses ini. Butiran komunikasi turut dinyatakan di bahagian ini.

Sekiranya, penerima derma tidak melakukan sebarang keputusan dalam masa 5 hari, sistem akan melakukan “Auto-Approval” bagi pihak mereka. Ini dikira sebagai denda kerana mereka telah tidak membuat sebarang keputusan dalam masa yang lama dan melambatkan proses penderma untuk Upgrade Level. Proses ini tidak boleh dimaafkan atau dibetulkan semula.

Sekiranya, penerima derma mengambil keputusan “Reject”, tindakan susulan akan dilakukan sesama ahli atas transaksi tersebut. Kesalahan menipu akan menyebabkan akaun ahli akan digantung.

Apakah itu bahagian “Donation Made”?
“Donation Made” adalah bahagian dimana anda boleh melihat senarai ahli yang telah anda salurkan derma anda kepada mereka setiap kali anda melakukan proses upgrade.

Bahagian ini bolehlah dikatakan sebagai senarai upline anda. Namun, senarai ini tidaklah mencerminkan turutan yang sempurna atas sebab-sebab:

  • Upline terlepas donation kerana belum upgrade
  • Upline terlepas donation kerana tidak aktif login dalam tempoh 24 jam sebelum anda melakukan proses upgrade.
Setelah melakukan proses upgrade dan transaksi derma, sila beri tempoh dalam 1-2 hari untuk proses approval. Komunikasi sesama penderma dan penerima derma adalah perlu ketika proses ini. Butiran komunikasi turut dinyatakan di bahagian ini.

Sekiranya, penerima derma tidak melakukan sebarang keputusan dalam masa 5 hari, sistem akan melakukan “Auto-Approval” bagi pihak mereka. Anda bolehlah meneruskan perjalanan anda untuk Upgrade Level seterusnya dalam usaha mencari struktur hirarki sempurna (perfect structure).

Apakah bahagian “Manage Bank Accounts”?
Bahagian ini adalah dimana anda menyenaraikan senarai bank-bank akaun yang anda miliki untuk membolehkan bakal penderma membuat transaksi derma dengan mudah.

Semakin banyak nombor akaun bank yang disenaraikan, semakin mudah bakal penderma anda untuk melakukan transaksi.

Bagaimana saya ingin menukar butiran akaun bank?
Anda bolehlah menukar butiran akaun bank anda di bahagian “manage bank accounts”. Namun begitu, pada satu-satu masa, anda perlulah memiliki satu akaun bank yang perlu disenaraikan di dalam sistem.

Anda bolehlah menambah dahulu senarai akaun bank baru sebelum memadam akaun bank terdahulu (untuk memastikan ada sekurang-kurangnya satu akaun bank direkodkan di CharityID).

Namun begitu, kerap menukar akaun bank adalah amat tidak digalakkan untuk mengelakkan kesilapan dalam proses transaksi derma di masa hadapan. Ini kerana, menukar akaun bank juga sudah pasti memberi impresi negatif kepada bakal-bakal penderma anda.

Apakah itu bahagian “Subscriber List”?
“Subscriber List” adalah bahagian dimana CharityID menyenaraikan potensi bakal penderma anda yang telah berminat dengan promosi yang anda jalankan, tetapi tidak melengkapkan proses pendaftaran atau belum lagi menjadi ahli (belum melakukan proses Upgrade Level 1).

Di sini juga anda boleh melihat sama ada teknik pemasaran yang anda jalankan selama ini berkesan atau tidak. Sekiranya tiada sebarang info di bahagian subscriber, ini bermakna taktik pemasaran anda belum cukup berkesan dan anda perlulah melakukan beberapa penambah-baikan seperti yang kami cadangkan dalam usaha menjemput bakal penderma.

Kategori subscriber boleh dilihat dari segi peratus mereka melengkapkan pendaftaran:
  • 25% adalah ketika proses mengesahkan nombor telefon
  • 50% adalah ketika proses memuat-naik gambar profil dan melengkapkan butiran akaun bank
  • 75% adalah ketika proses menetapkan Referal ID (link akaun)
  • 100% bermakna proses pendaftaran yang lengkap, dan mereka belum lagi Upgrade Level 1 (mungkin kerana kurang yakin)
Anda perlulah melakukan follow-up dengan mereka supaya mereka lebih yakin dengan bimbingan kumpulan di CharityID. Kebanyakan mereka ada masalah dalam melakukan pendaftaran sahaja tetapi amatlah berminat dengan pelan derma CharityID.

Bagaimana cara dan ayat untuk menerangkan kepada Subscribers tetapi belum lagi menjadi Ahli?

Sebagai tips, adalah menjadi lumrah dunia anda (penerima derma) perlu mengenali bakal penderma anda secara lebih dekat sebelum mereka memberi anda derma untuk menyertai komuniti CharityID ini. Mengenali mereka boleh dilakukan dengan proses follow-up dan pencerahan tentang CharityID. Melakukan follow-up dengan mereka supaya mereka lebih yakin dengan bimbingan kumpulan di CharityID.

Ini adalah contoh ayat template yang sering digunakan oleh ahli-ahli lain yang kemungkinan berkesan. Hantar mesej ini di Whatsapp, SMS atau Email. Namun, anda boleh lah mengolah beberapa bahagian mengikut kesesuaian. Anda juga boleh terus berhubung melalui panggilan sekiranya lebih selesa berbuat demikian:

Salam 1Malaysia. Tahniah kerana memilih program charityID sebagai medium untuk menjana pendapatan melalui sumbangan derma sesama ahli. Namun untuk memastikan Tuan/Puan dapat menerima sumbangan dari ahli yang lain, Tuan/Puan hendaklah melengkapkan butiran serta permulaan sebagai ahli dan dikehendaki membuat sumbangan yang pertama kepada ahli yang layak. Itu sahaja. Saya akan bantu Tuan/Puan mendaftar dengan lengkap seterusnya menjadi ahli CharityID. Sila hubungi saya semula. Thanks.


Soalan-soalan Lazim 3

Apakah itu kunci posisi (lock position), dan bagaimana ia berfungsi? Apa yang perlu saya lakukan semasa proses ini?

Kunci posisi adalah proses dimana penderma mengunci kedudukan mereka di dalam hierarchy rangkaian anda. Proses kunci posisi bermula setelah bakal penderma menekan butang “upgrade now”.

Proses ini amat penting untuk menentukan siapakah bakal penerima yang layak menerima sumbangan derma mereka ketika itu.

Setelah kedudukan posisi dikunci, mereka perlulah menjelaskan butiran pembayaran dalam masa 24 jam kepada penerima derma yang layak. Penerima yang layak pula kemudian perlu mengesahkan atau menolak butiran derma mereka dalam 24 jam yang seterusnya.

Untuk ahli baru yang baru mendaftar, notifikasi proses kunci posisi mereka akan diberitahu kepada bakal penerima derma mereka melalui email. Butiran anda dan promosi referral anda diserahkan kepada mereka untuk dihubungi, dan begitu juga butiran peribadi mereka akan diberi kepada anda.

Sebagai upline atau referral mereka, anda perlulah mengambil langkah proaktif dengan menghubungi untuk menerangkan tentang CharityID dan kelebihan sistem ini. Proses ini amatlah penting kerana mereka telahpun menunjukkan minat, tetapi memerlukan bantuan dan panduan dari bakal upline. Bantuan ini akan lebih memudahkan proses mendaftarkan mereka sebagai ahli komuniti CharityID yang baru.


Komunikasi sesama ahli adalah amat penting di CharityID. Selain hanya untuk mendapatkan pendapatan melalui derma, CharityID bertujuan untuk mewujudkan komuniti sihat yang telus dan saling bantu-membantu dalam urusan harian terutama dalam usaha mempromosikan CharityID secara berkumpulan.

Bagaimana ingin menghubungi sesama ahli semasa proses kunci posisi?
Butiran komunikasi bakal penderma dan penerima derma telah dikongsikan sesama anda setelah proses kunci posisi dilakukan.

Anda perlulah mengambil langkah proaktif untuk menguhubungi mereka melaui Email, SMS, atau Whatsapp.

Bagaimana saya boleh mulakan menjemput penderma?

Anda boleh memulakan proses mencari penderma setelah berdaftar sebagai ahli di CharityID dan memiliki RefID milik akaun anda untuk dipromosikan.

Mencari bakal penderma adalah tidak susah kerana ia hanyalah memerlukan modal yang rendah. Namun, ianya adalah bergantung kepada kretiviti individu, dan antara aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan adalah seperti:
  • Melakukan perkongsian Facebook / Twitter / Instagram / Google+ / Whatsapp / Telegram (atau mana-mana platform sosial media lain) dengan menggunakan template mudah yang telah disediakan oleh CharityID di bahaian “promotional tools” di papan dashboard.
  • Membuat post dengan olahan ayat sendiri di platform-platform sosial media supaya ianya lebih kreatif. Idea-idea terkini pemasaran bolehlah didapati di https://tagboard.com/charityid/243509
  • Membuat Facebook Ads / Google Ads / Instagram Ads / Banner berbayar / Blogpost melalui blogger-blogger terkenal. Ini perlulah berdasarkan kreativiti anda. Teknik ini adalah yang paling berkesan melalui pengalaman ahli-ahli
  • Membuat blog sendiri, menyertai forum-forum online atau memasarkan di laman-laman marketplace seperti di Mudah, CariGold, WangCyber dan lain-lain.
  • Bersemuka bersama kenalan dan keluarga untuk berkongsi ilmu tentang peluang pendapatan menerusi CharityID
  • Menyebarkan fliers dan risalah tentang CharityID di kawasan sekitar
  • Menubuhkan / menyertai kumpulan CharityID di kawasan sekitar untuk memudahkan proses gerak-kerja secara berkumpulan
  • Menubuhkan / menyertai kumpulan Whatsapp / Telegram / Facebook Group rangkaian anda untuk memudahkan proses gerak-kerja secara berkumpulan
  • Berkomunikasi secara aktif menyusun strategi berkumpulan dengan melakukan perbincangan di timeline rangkaian CharityID (network timeline)
  • Aktif berkomunikasi (chat) dan berkongsi-kongsi maklumat bersama ahli lain di timeline awam CharityID (public timeline)
  • Melakukan seminar dan kelas-kelas perkongsian peluang pendapatan CharityID
  • Melakukan Email / Whatsapp / SMS blast melalui khidmat syarikat pemasaran online
Kalau saya tidak mencari penderma, adakah sistem akan mencarikan kami penderma?

Sistem CharityID adalah unik. Semakin besar komuniti CharityID semakin tinggi peluang anda untuk mendapatkan pendapatan melalui derma.

Ya, sistem akan memberikan anda leads dari bakal penderma melalui proses auto-placement CharityID. Lead yang diberi akan mengunci posisi mereka di bawah rangkaian anda dan notifikasi melalui email akan diberikan kepada anda. Anda perlulah menghubungi dan meyakinkan mereka supaya mendaftar sebagai ahli baru CharityID di bawah rangkaian anda. Sekiranya anda gagal berbuat demikian, kebarangkalian untuk menerima proses auto-placement di masa akan datang menjadi lebih tipis.

Kebarangkalian untuk menerima lead dari sistem auto-placement adalah bergantung kepada jumlah ahli yang masih berada di Level 1. Namun begitu, anda juga boleh meningkatkan kebarangkalian untuk menerima lead ini sekiranya anda:
  • aktif melakukan post di sosial media menggunakan hashtag #CharityID yang akan dikenalpasti melalui system Tagboard di https://tagboard.com/charityid/243509
  • bekerjasama bersama rangkaian kumpulan untuk mendapatkan spillover
  • tidak pernah gagal untuk mendaftarkan ahli baru yang diterima melelui lead sistem auto-placement sebelum ini
Namun, anda dinasihatkan untuk tidak mendaftarkan individu yang dirasakan sukar untuk menjemput 3 lagi penderma baru. Ini adalah untuk kebaikan bersama untuk memastikan reputasi CharityID.

Saya terima email notifikasi dari bakal penderma untuk kunci posisi (lock position), apakah maksudnya?

Ini bermaksud mereka telah melakukan pendaftaran dan pengesahan maklumat peribadi yang lengkap. Mereka amat berminat untuk menyertai komuniti CharityID tetapi menunggu khidmat nasihat dari ahli-ahli terdahulu yang berada di atas rangkaian mereka sebelum melakukan proses menderma Level 1 RM60.

Anda perlulah menghubungi mereka supaya mereka mendapat pencerahan bagaimana proses seterusnya dan berkongsi ilmu bagaimana mereka juga turut berpeluang untuk menerima derma sehingga RM19juta.

Kunci posisi adalah proses dimana subscriber sedang melakukan proses transformasi untuk menjadi ahli.

Bagaimana hendak follow-up bila bakal penderma kunci posisi (lock position)?

Butiran maklumat komunikasi dikongsikan sesama bakal penderma dan penerima derma melalui notifikasi email. Mereka perlulah berhubung sesama mereka melalui platform yang dirasakan sesuai, terutamanya Whatsapp.

Mereka juga boleh berjumpa secara bersemuka (dengan membawa bersama ahli yang lebih mahir) supaya proses pencerahan dapat dilakukan dengan lebih mudah.

Disertakan di bawah adalah contoh ayat template yang sering digunakan oleh ahli-ahli lain yang kemungkinan berkesan. Hantar mesej ini di Whatsapp, SMS atau Email. Namun, anda boleh lah mengolah beberapa bahagian mengikut kesesuaian. Anda juga boleh terus berhubung melalui panggilan sekiranya lebih selesa berbuat demikian:

Dari ahli CharityID.com. Tahniah! Anda telah mendaftar dengan lengkap di Charityid.com. Namun, anda belum layak untuk menerima sumbangan derma dari ahli lain sekiranya anda belum lagi menjadi ahli di CharityID dengan melakukan derma hanya RM60 untuk Upgrade ke Level 1. Saya adalah referral anda. Saya boleh membantu anda memberi pencerahan lanjut tentang kelebihan komuniti CharityID dan bagaimana anda boleh mendapat pendapatan tambahan bersama komuniti ini. Sila reply message ini sekiranya memerlukan bantuan lanjut.

Saya terima email keluar dari kunci posisi (lock position timeout), apakah maksudnya?

Email ini akan dihantar sekiranya bakal penderma tidak menderma RM60 kepada referral rangkaian mereka dalam tempoh 24 jam.

Ini mungkin terjadi kerana tiada follow-up dilakukan oleh upline.

Posisi mereka akan dikosongkan semula untuk memberi laluan kepada bakal penderma yang lain. Mereka belum layak untuk menjadi ahli dan status mereka kekal sebagai subscriber.

Sekiranya setelah 24 jam bakal penderma ini kembali berminat dan ingin mengulangi transaksi derma, mereka hanyalah perlu menekan butang “upgrade now” kembali. Mereka seterusnya akan dimasukkan kembali ke posisi kosong yang lain di bawah rangkaian referral.

Bagaimana hendak tahu bahawa promosi kita itu berkesan?

Sekiranya ingin mengetahui teknik pemasaran anda itu berkesan atau tidak, anda bolehlah melihat bahagian subscriber.

Di sana terdapat senarai bakal-bakal penderma yang telah melihat link anda dan meninggalkan butiran peribadi mereka. Cumanya, mereka belum melengkapkan proses pendaftaran atas sebab-sebab tertentu.

Anda perlulah melakukan follow-up dengan mereka supaya mereka lebih yakin dengan bimbingan kumpulan di CharityID. Kebanyakan mereka ada masalah dalam melakukan pendaftaran sahaja tetapi amatlah berminat dengan pelan derma ChariyID.

Sekiranya tiada sebarang info di bahagian subscriber, ini bermakna taktik pemasaran anda belum cukup berkesan dan anda perlulah melakukan beberapa penambah-baikan seperti yang kami cadangkan dalam usaha menjemput bakal penderma.

Saya ada banyak subscriber, apa perlu saya lakukan sekarang?
Kategori subscriber boleh dilihat dari segi peratus mereka melengkapkan pendaftaran:
  • 25% adalah ketika proses mengesahkan nombor telefon
  • 50% adalah ketika proses memuat-naik gambar profil dan melengkapkan butiran akaun bank
  • 75% adalah ketika proses menetapkan Referal ID (link akaun)
  • 100% bermakna proses pendaftaran yang lengkap, dan mereka belum lagi Upgrade Level 1 (mungkin kerana kurang yakin)
Anda perlulah melakukan follow-up dengan mereka supaya mereka lebih yakin dengan bimbingan kumpulan di CharityID. Kebanyakan mereka ada masalah dalam melakukan pendaftaran sahaja tetapi amatlah berminat dengan pelan derma ChariyID.

Apakah itu bahagian “statistics”?

Bahagian statistik adalah dimana anda boleh melihat secara menyeluruh struktur jaringan rangkaian anda. Ianya penting untuk menyusun strategi dalam melakukan promosi RefID anda.

Apakah itu jadual “payment progress by qualified level?”
Jadual ini bertujuan untuk melihat sejauh mana anda telah mengumpul pendapatan derma untuk setiap level.

Anda dinasihatkan untuk membuat upgrade dalam kadar segera setelah mempunyai pendapatan mencapai tahap 20% untuk mengelak sebarang terlepas terima derma.

Anda tidak perlu menunggu sehingga 100% kerana anda tidak tahu bila-bila masa sahaja anda bakal menerima derma. Anda juga boleh untuk terus upgrade walaupun belum menerima sebarang derma pun lagi.

Secara asas, anda boleh menerima sumbangan ahli di rangkaian anda hanya sekali.

Cth: Hanya 9 orang ahli di Generasi 2 akan membayar RM120 kepada anda apabila mereka upgrade ke Level 2.

Namun, ada juga situasi dimana anda boleh lihat anda menerima jumlah lebih banyak dari yang sepatutnya.

Cth: Terdapat 12 orang telah membayar anda untuk upgrade ke Level 2. Terdapat lebihan 3 orang di sini, kita namakan mereka J K L.

Situasi ini berlaku apabila anda menerima derma yang sepatutnya diterima daripada rangkaian di bawah anda, tetapi disebabkan mereka belum layak (belum upgrade level), derma ini akan disalurkan kepada anda. Situasi ini dipanggil bonus dalam CharityID.

Anda masih lagi akan menerima derma dari J K L apabila mereka ingin membuat upgrade ke Level 3 kelak, kerana sememangnya itu adalah hak anda.

Bagaimana hendak memahami jadual statistik “members from hierarchy”?
Jadual statistik “members from hierarchy” adalah rumusan bagaimana anda melihat struktur rangkaian anda dengan mudah.

Di sana, anda boleh melihat bilangan jumlah donator di setiap generasi (G) dan di level mana mereka berada sekarang (L1 – L8).

Secara asas, anda boleh menerima sumbangan ahli di rangkaian anda hanya sekali. Ianya bergantung di generasi di mana mereka berada.

  • Generasi 1 akan menyumbang RM60 kepada anda apabila mereka Upgrade Level 1
  • Generasi 2 akan menyumbang RM120 kepada anda apabila mereka Upgrade Level 2.
  • Generasi 5 akan menyumbang RM600 kepada anda apabila mereka upgrade Level 5
Jadi, dengan melihat hubungkait struktur hirarki dengan jadual ini, anda boleh melihat bahawa ahli-ahli anda akan membayar derma kepada anda sekiranya mereka melaui kotak-kotak kelabu untuk setiap generasi.

Contoh:

  • 3 Penderma Generasi 1 anda kini: 2 ahli di Level 3, 1 ahli di Level 5.

Bermakna, kesemua mereka telah menderma RM60 kepada anda kerana telah melepasi kotak kelabu.

  • 9 Penderma Generasi 2 anda kini: 1 ahli di Level 2, 5 ahli di Level 3, 2 ahli di Level 4, dan 1 ahli di Level 6.

Bermakna, 8 ahli telah menderma RM120 kepada anda kerana telah melepasi kotak kelabu. Anda kini sedang menerima RM120 daripada seorang ahli Generasi 2 yang baru sahaja upgrade ke Level 2.

  • 27 Penderma Generasi 3 anda kini: 17 ahli di Level 2, 5 ahli di Level 3, 4 ahli di Level 4, dan 1 ahli di Level 5.

Bermakna, 5 ahli (4+1) telah menderma RM240 kepada anda kerana telah melepasi kotak kelabu. Anda kini sedang menerima RM240 daripada 5 ahli Generasi 3 yang baru sahaja upgrade ke Level 3. Anda bakal menerima RM240 dari 17 lagi ahli yang pada bila-bila masa akan upgrade ke Level 3 kerana mereka kini telah pun berada di Level 2 (situasi bernombor warna merah). Anda akan terlepas peluang mendapatkan derma ini sekiranya sewaktu mereka upgrade (masuk ke kotak kelabu), anda belum lagi Upgrade ke Level 3 (masih belum layak).


Jadi, dapat dirumuskan bahawa:

  • anda akan terima pembayaran ketika mereka berada di kotak kelabu (sekiranya anda layak di Level tersebut).
  • anda perlulah upgrade dalam kadar segera sekiranya anda melihat ada sebarang ahli yang telahpun berada di bawah zon merah. Sekiranya mereka menekan butang “upgrade now” pada bila-bila masa sahaja anda akan terlepas derma mereka sekiranya anda tidak lagi layak untuk level-level tersebut.
  • anda bolehlah mula bersiap-sedia untuk upgrade sekiranya anda melihat ada sebarang ahli yang telahpun berada di bawah zon kuning.


Monday 23 November 2015

Soalan-soalan Lazim 2


Bagaimana sistem derma di CharityID berfungsi, dan bagaimana saya boleh memaksimumkan pendapatan?
Sistem derma di CharityID adalah amat telus. Proses pendaftaran dan setiap proses transaksi derma adalah daripada ahli kepada ahli tanpa perlu melalui orang tengah (admin).

CharityID adalah sistem derma berkonsepkan kemasyarakatan ahli kepada ahli (peer-to-peer).

Walaupun sistem CharityID mempunyai teknologi auto-placement, ianya tidak akan berfungsi secara sempurna sekiranya anda adalah ahli lelap dan hanya mendapatkan ihsan dari teknologi untuk mendapat bantuan. Cara-cara bagaimana sistem auto-placement berfungsi ada diterangkan di bahagian lain.

Matlamat CharityID adalah mudah. Setiap ahli yang menyertai dicadangkan untuk mendaftar 3 lagi penderma baru.

Kitaran ini akan mewujudkan suatu gelombang bantuan kewangan yang besar kepada rangkaian tersebut. CharityID ini juga boleh dikatakan sebagai sistem kutu secara sistematik, dimana sumbangan ahli-ahli lain akan memberikan dana kepada anda (ahli yang aktif) untuk mengubah kehidupan untuk lebih selesa, dan kembali menderma semula kepada ahli lain setelah mencapai tahap selesa.

Proses ini akan memakan jangka masa yang lama, tetapi ianya perlu dilakukan sekarang untuk masa depan komuniti yang lebih baik.

Anda boleh memaksimumkan pendapatan dengan bergerak secara aktif dan mencari sebanyak mungkin penderma untuk didaftarkan di rangkaian anda.

Sistem CharityID ini tidak berat sebelah sama ada anda sertai komuniti ini telah lama atau baru sahaja. Ia sepenuhnya bergantung sekiranya anda bergerak lebih aktif menjemput dan mendaftarkan penderma baru, rangkaian anda semakin besar, dan anda akan mendapat lebih banyak pendapatan hasil gelombang bantuan kewangan yang besar terbentuk di bawah rangkaian anda.

Apakah itu pelan derma CharityID
Secara ringkasnya pelan derma CharityID adalah derma daripada ahli kepada ahli mengikut level-level tertentu.

Perincian secara terperinci tentang pelan derma boleh didapati di:

http://www.charityid.com/downloads/laporan_percuma.pdf

Pelan CharityID boleh disimpulkan seperti:


Cth senario:

Imagine you have just upgraded to Level 2 and donated RM120 to other member

You find A B C. They are your direct donator Generation Level 1 you. You will get donation of RM60 from each of them.

You find another 3 interested donators, called D E F. Because of your Generation Level 1 is already full, you will have to place them under A under auto-placement system (D E F are your Generation Level 2).

A will get the donation of RM60 from each of D E F.

Then You and A (by groupwork effort) find another 3 interested donators, called G H I. Because of your Generation Level 2 is already full, you will have to place them under D under auto-placement system (G H I are your Generation Level 3).

D will get the donation of RM60 from each of G H I.

At this stage, A will need to upgrade to Level 2 because his/her Generation Level 1 slots are already full with D E F. If he/she does not want to upgrade, his/her life in CharityID is dead. He/She has even get RM180 from RM60 donation he/she made. It is already benefitted him.

Same situation with D. He/She has to upgrade to Level 2 because his/her Generation Level 1 slots are already full with G H I.

When D upgrades to Level 2, he/she will donate RM120 (donation Level 2) to you because he/she is your Generation Level 2.

But if in situation you are still at Level 1 and have not upgraded yet, D’s donation of RM120 will be given to any deserved receiver above you under auto-placement system. This was because you are still at Level 1 and have only made RM60 donation so far. You are not entitled to receive any donation worth RM120 or higher.

The same situation when G wants to upgrade to Level 2. He/she has to donate RM120 to A because he/she is A’s Generation Level 2. But if in the situation that A still has not upgraded yet, G’s donation of RM120 will be given to any deserved receiver above A, which is you. Because you are his direct introducer, and you have upgraded to Level 2, hence G's donation will be given to you. You have upgrade to Level 2 before this hence only entitled to receive donation worth up to RM120. 

If G wants to upgrade to Level 3, he/she still has to donate to you because he/she is your Generation Level 3. You can only receive his/her donation worth RM240 if you have upgraded to Level 3 at the moment G clicks the "upgrade now" button. If you are still in Level 2 at that time, you will miss his/her donation because the maximum amount of donation that you can receive is capped at RM120.

CharityID advises you to upgrade to the highest level soonest possible to avoid any disappointment of miss donation because we will never know when will our next donator will upgrade his/her level. It can be now!! Your miss payment is regarded as a bonus to another member above your hierarchy.

Apakah system autoplacement, dan bagaimanakah ianya berfungsi?

Sistem auto-placement adalah sistem dimana setiap pendaftar baru yang tidak mempunyai sebarang referral akan diletakkan secara random kepada ahli-ahli sedia ada. Susunan random ini adalah berdasarkan algorhythm:
  1. aktif melakukan post di sosial media menggunakan hashtag #CharityID yang akan dikenalpasti melalui system Tagboard di https://tagboard.com/charityid/243509
  2. bekerjasama bersama rangkaian kumpulan untuk mendapatkan spillover
  3. tidak pernah gagal untuk mendaftarkan ahli baru yang diterima melelui lead sistem auto-placement sebelum ini.


Pendaftar baru yang tidak mempunyai sebarang referral (ataupun didaftarkan oleh ahli yang telah penuh susunan hirarki) akan hanya wujud sekiranya gelombang pemasaran CharityID di luar mempunyai kesan positif yang luar biasa, ataupun hanya bergantung kepada kemahiran segelintir ahli di dalam CharityID yang mahir dan giat mencari penderma baru. Untuk CharityID mencapai ke tahap ini, promosi secara berkumpulan adalah sangat penting untuk meluaskan lagi komuniti ini.

Semakin besar komuniti CharityID, semakin banyak kebaikan yang akan diperolehi setiap ahli. Ini adalah tanggungjawab bersama.

Adakah sistem auto-placement itu sistem auto-donator?
Ramai yang keliru dengan dua istilah ini. CharityID tidak menawarkan sebarang sistem auto-donator. CharityID hanya menawarkan sistem auto-placement. CharityID berharap istilah-istilah ini tidak disalah-tafsir oleh ahli.

Setiap bakal penderma baru yang diletakkan oleh sistem auto-placement di bawah struktur hirarki anda perlu dihubungi supaya mereka lebih yakin untuk menyertai CharityID. Proses komunikasi antara bakal penderma dan penerima derma ini yang akan menjadikan sistem auto-placement ini berjaya.

Harus diingat, bakal penderma ini tidak akan menjadi auto-donator anda sekiranya proses komunikasi ini terputus dan mereka hilang keyakinan dengan komuniti CharityID.

Dalam erti kata lain, sistem auto-placement akan membawa kepada auto-donator sekiranya wujud proses komunikasi yang lancar sesama ahli semasa transaksi derma Level 1.

Mereka yang gagal mengambil manfaat sistem auto-placement ini akan ditolak merit di dalam algorhythm kebarangkalian mendapat bakal penderma auto-placement lagi di masa hadapan. Sila pastikan anda sentiasa bersedia dengan notifikasi email kunci posisi yang akan diberitahu.

Bagaimana mendaftar di CharityID?

Anda boleh mendaftar secara terus di www.charityid.com

Sekiranya anda mempunyai referral, anda bolehlah mendaftar menerusi link referral seperti www.charityid.com/(ReferralID). Dengan mendaftar dengan referral ID, secara automatik anda akan didaftarkan di bawah rangkaian referral anda dan perlulah bekerja bersama kumpulan referral anda. Kerjasama berkumpulan adalah lebih mudah untuk mendapatkan pendapatan derma dengan lebih tersusun.

Saya telah mendaftar, tetapi tidak menerima email pengesahan. Bagaimana?

Email pengesahan akan dihantar sejurus selepas anda mendaftarkan email anda di CharityID.com. Anda perlu mengesahkannya dalam masa 24 jam selepas email dihantar. Sekiranya anda terlewat melakukan pengesahan, anda dikehendaki mendaftar semula di laman web CharityID.com. Sekiranya anda masih tidak boleh mendaftar menggunakan email yang sama anda dinasihatkan untuk:
  • menukar kepada email yang baru

  • sekiranya masih ingin menggunakan email yang sama, sila reset semula password

Sekiranya anda tidak dapat email ini di inbox email anda, sila lihat email di bahagian junk/spam. Kebanyakan email untuk kali pertama akan dimasukkan ke dalam bahagian tersebut.

Sila juga pastikan untuk melabelkan email dari CharityID sebagai tidak spam, supaya sebarang komunikasi dari kami selepas proses pendaftaran akan terus masuk ke dalam inbox anda.

Saya sudah mendaftar, kenapa perlu lengkapkan pengesahan email dan no. telefon? Apakah pengesahan lain yang akan dilakukan?

Kami mementingkan kejujuran di dalam komuniti CharityID. Hanya individu yang betul-betul wujud layak menderma dan menerima derma. Oleh sebab itu, pengesahan maklumat komunikasi perlulah dilakukan supaya anda boleh dihubungi oleh ahli-ahli CharityID yang lain.

Selain itu, pengesahan nama akan dilakukan oleh bakal penderma anda sewaktu proses transaksi. Nama anda perlulah seperti nama yang didaftarkan di butiran bank. Anda tidak akan layak menerima derma sekiranya nama di CharityID tidak seperti nama di akaun bank.

Saya sudah mendaftar email, kenapa perlu saya lengkapkan butiran peribadi?

Melengkapkan butiran peribadi adalah amat penting untuk anda layak menerima sumbangan daripada ahli yang lain di masa hadapan. Butiran yang perlu adalah Nama (seperti nama di akaun bank), No Telefon, Email, Nombor Akaun Bank, dan Nama Referral ID (pilihan sendiri untuk tujuan mempromosikan rangkaian anda).

Butiran komunikasi ini perlu supaya anda boleh dihubungi oleh upline dan downline untuk menjalankan transaksi pendermaan. Butiran komunikasi digunakan sekiranya upline dan downline mahu menghubungi anda untuk bimbingan dan gerak-kerja berkumpulan.

Butiran perlulah diisi secara telus kerana komuniti ini sangat mementingkan kejujuran sesame ahli. Sekiranya nama di akaun CharityID tidak seperti nama di akaun bank anda, anda tidak layak menerima sumbangan daripada ahli yang lain. Ini adalah penting kerana individu-individu yang betul-betul wujud sahaja yang layak menderma dan menerima derma.

Saya ada masalah dengan pendaftaran, siapakah patut saya hubungi?

Sekiranya anda mengalami masalah semasa proses pendaftaran, sila mohon bantuan daripada referral anda.

Sekiranya anda tidak mempunyai sebarang referral, anda bolehlah mencari iklan-iklan di social media dan hubungi mereka untuk menjadi salah seorang dari rangkaian mereka.

Saya sudah melakukan pengesahan, apa langkah seterusnya?

Setelah melakukan proses pendaftaran dan proses pengesahan, anda sekarang kini dikategorikan sebagai subscriber CharityID.

Anda hanyalah layak untuk menerima derma dengan menjadi ahli (member). Untuk menjadi ahli, anda perlulah upgrade ke Level 1 dengan membuat pembayaran derma kepada salah seorang ahli di rangkaian upline anda. Sebelum berpeluang untuk menerima derma, anda perlulah menderma terlebih dahulu

Derma yang perlu dilakukan hanyalah RM60. Derma ini juga boleh dikatakan sebagai yuran pendaftaran untuk menyertai komuniti dan ia dibayar kepada ahli yang terdahulu, bukan kepada admin. Pusingan derma inilah yang menjadikan komuniti CharityID semakin berkembang.

Dengan hanya menderma RM60, anda berpeluang untuk menerima sumbangan derma sebanyak RM180 daripada ahli lain sebagai permulaan. Level-level ini akan meningkat dan di situlah peluang anda akan mengumpul pendapatan derma sehingga RM19juta.

Saya sudah upgrade Level 1, apa langkah seterusnya?

Setelah melakukan sumbangan RM60, sekarang bermulalah perjalanan ahli untuk mendapatkan sehingga RM19juta.

Sebagai langkah permulaan, ahli bolehlah menjemput 3 orang penderma untuk bernaung di bawah rangkaian mereka dan menderma kepada mereka. Lakukan proses yang sama kepada ahli yang baru. Setiap ahli mendaftarkan 3 penderma di bawah rangkaian mereka dan komuniti akan terus berkembang.

Bagaimana ingin menjemput 3 orang penderma akan diterangkan di bahagian lain.

Selain itu, ahli juga boleh menghubungi upline melalui email / message / telefon / whatsapp. Butiran mereka boleh didapati di email lock position, dan juga melalui dashboard CharityID semasa melakukan proses upgrade. Hubungi mereka untuk bergerak secara berkumpulan mempromosikan akaun derma anda dan menjemput penderma baru.

Anda dinasihatkan untuk menjemput penderma baru melalui post di sosial media dan whatsapp supaya lebih cepat mendapatkan pulangan derma. Untuk pengetahuan, proses auto-placement hanya berlaku kepada rangkaian ahli yang aktif melakukan promosi dan menjemput penderma baru.

Kenapa saya perlu upgrade?

Anda perlu upgrade supaya melayakkan anda untuk menerima derma untuk sesuatu level. Selagi anda tidak upgrade untuk level-level tertentu, anda tidak berhak untuk menerima derma untuk jumlah level tersebut. Ini lumrah dalam menderma, kerana anda perlulah menderma terlebih dahulu sebelum mendapatkan pulangannya kemudian.

Sekiranya anda belum upgrade untuk ke sesuatu level sedangkan anda bakal menerima derma dari downline yang ingin upgrade, anda akan terlepas untuk menerima sumbangan derma mereka kerana anda masih lagi tidak layak. Sumbangan derma tersebut akan diberi kepada ahli terdekat lain yang layak di atas rangkaian anda. Sumbangan yang terlepas ini adalah bonus kepada ahli yang lain.

Untuk mengelakkan terlepas sumbangan, anda dinasihatkan upgrade secepat mungkin kerana kita tidak tahu bila-bila masa sahaja penderma dan downline akan menekan butang “upgrade now”. Sekiranya mereka telah mengunci posisi untuk proses upgrade (dengan menekan butang upgrade now), sedangkan anda masih belum berada di kedudukan yang layak ketika itu, sumbangan derma itu akan diberi kepada ahli yang lain. Bertindaklah segera sebelum terlambat!

Cth:

A adalah upline B dan kini berada di Level 3.
B adalah upline C dan kini berada di Level 1.
C adalah upline D dan kini berada di Level 1.
D menderma RM60 kepada C untuk Level 1 Upgrade.

Sekarang D ingin upgrade Level 2 dan seharusnya menderma kepada B RM120.

Disebabkan B masih lagi di Level 1 (hanya pernah menderma sebanyak RM60 sahaja) dan tidak layak untuk menerima derma sebanyak RM120, sumbangan derma dari D untuk upgrade ke Level 2 akan diberi kepada A yang telahpun unlock untuk terima sumbangan Level 2.

Bagaimana saya ingin upgrade seterusnya?

Anda dinasihatkan untuk upgrade secepat mungkin untuk mengelakkan terlepas mendapat derma dari rangkaian anda.

Anda perlulah membuat proses upgrade mengikut turutan. Proses upgrade boleh dilakukan dengan menekan butang “upgrade now”. Dengan menekan butang tersebut, posisi anda telah dikunci dan anda perlu melakukan sumbangan derma kepada butiran penerima derma yang layak yang tertera di bahagian dashboard.

Proses ini perlu berlaku dalam masa 48 jam. Anda hanya dikira telah upgrade ke Level yang baru setelah disahkan oleh penerima derma (approved).

Saya sudah terlepas derma sedangkan saya sudah upgrade. Bolehkah saya terima balik dari penderma saya? Kenapa?

Segala proses derma dalam CharityID adalah sistematik. Derma yang terlepas akan diberi kepada upline lain yang lebih layak dan ianya dikira bonus kepada mereka. Segala proses derma perlulah menerusi rekod CharityID, justeru anda tidak layak meminta kembali dari mereka.

Kami nasihatkan anda supaya upgrade secepat mungkin untuk mengelakkan terlepas derma.

Apakah langkah terbaik untuk elakkan terlepas derma?

Langkah terbaik untuk mengelakkan terlepas derma adalah dengan terus upgrade sehingga sekurang-kurangnya ke Level 4 setelah melakukan proses pendaftaran dan cari 3 rakan anda untuk join di bawah anda.

Adakah referral saya akan berpeluang lebih tinggi kerana mendaftar terlebih dahulu dari saya?

Tidak. Sistem ini tidak ada dasar untuk mengutamakan kepada sesiapa yang daftar terlebih dahulu berpeluang lebih cerah. Anda akan berpeluang sama seperti mereka. Peluang adalah bergantung kepada siapa yang lebih rajin mendaftarkan penderma kerana anda mempromosikan RefID (akaun) anda sendiri.

Ahli saya untuk setiap Generasi saya belum penuh lagi, bolehkah saya upgrade?

Boleh. Anda sememangnya digalakkan untuk upgrade secepat mungkin untuk tidak terlepas derma dan berpeluang lebih tinggi untuk menerima sistem auto-placement.